Професійне кредо: "Найкращий спосіб зробити дітей хорошими - це зробити їх щасливими" (О. Уайльд)

19.03.17

Тренінг «Цінність в моєму житті»

Тренінг «Цінність в моєму житті»



Мета: сприяти формуванню в учнів особистої системи цінностей, усвідомлення приорітету духовних цінностей, визначення життєвої мети, розвивати вміння працювати в групах, вміння зв’язно висловлювати думки; виховувати позитивні риси характеру, почуття толерантності, вміння адекватно реагувати на життєві випробування.
Обладнання: папір, стікери, олівці, вислови відомих людей,  скрепка, бланки, мішок «Щастя», плакат серця, скоч.
Епіграф:«Життя-це те, що люди більше
                    всього бажають зберегти і менше
                            всього оберігають»
                                                (Жан  де Лабрюйер)
                              Хід тренінгу
I.Вступ
 1. Створення позитивного настрою. Вітання
Візьміть промінь сонця, і спрямуйте його туди, де панує темрява.
Візьміть усмішку і подаруйте її тому, хто її так потребує.
Візьміть доброту і подаруйте тому,хто сам не вміє віддавати.
Візьміть віру і дайте кожному,хто її не має.
Візьміть любов і несіть її всьому світові.



-         Діти, як ви вважаєте, хто самий найголовніший на Землі?
А ви бачили цю людину? Хто вона? Зараз ви її побачите? Я зараз  візьму один  предмет, який допоможе нам у цьому розібратися.
(Передають кожному дзеркальце і кожна дитина говорить яке її  ім’я  та  яка вона (добра, чесна, відповідальна, ввічлива, щира)
Дякую всім. Отже, найголовніша  людина  на землі – це кожен  з вас. І від кожного  з вас залежить не тільки щастя вашого життя і здоров’я, але і життя і здоров’я нашого селища, нашої країни і навіть усієї Землі.

2.Вправа «Знайомство»
Учасники по черзі закінчують речення, розповідають, «Я, Катя, найважливішим  для мене є….»

3. Правила роботи в групі
Мета: створити правила роботи в групі, сприяти створенню робочої доброзичливої атмосфери під час тренінгу.
Сьогоднішнє заняття вимагає уваги та зосередженості від кожного з вас. Тому хочу нагадати, що на занятті не може бути правильних і неправильних відповідей – існує думка кожного і саме вона є цінною. Для ефективної роботи нам необхідно виробити  правила спілкування.

Правила:
- бути уважними;
- бути активними;
- уміти слухати, не перебивати;
- дотримуватися регламенту;
- бути толерантними;
- правило піднятої руки.
Діти, яке правило вам найбільше подобається? А яке найчастіше порушуємо?
У кожної людини, у кожного з нас є такі люди, яких ми найбільше любимо, кому завжди зичимо здоров’я. Хто це? Так, це – тато і мама, братик і сестричка, бабуся і дідусь. Це наша сім’я. А ще це наші друзі. Підніміть руку в кого з вас є добрі й найкращі на землі друзі. Дуже добре. А ще ми любимо наше рідне селище, нашу країну Україну, чарівну природу нашої Батьківщину.
Все це  найбільші цінності, які має кожна людина. Це наше життя. Ми з вами поговоримо сьогодні  як треба ставитись до оточуючого середовища, до своїх близьких, до друзів, як зміцнювати здоров’я, пограємося, поспілкуємося і цікаво  проведемо час.
4.Оголошення теми і мети уроку.
Тож, тема нашого уроку-тренінгу: «Цінності в моєму житті».
5.  Вправа «Очікування»
Мета: визначити сподівання й очікування учасників від заняття .
На дошці-плакат із зображенням серця. На початку тренінгу учасники пишуть на своїх « чоловічках» очікування і прикріплюють біля серця ,в кінці -переносять на серце.
6.Вправа «Моє Я»
  З однакових аркушів паперу, складених навпіл без ножиць сформувати половинки контуру людського тіла, розгорнути фігурки . Поміркувати, чому з однакових папірців  за однаковою інструкцією вийшли різні фігурки. Про що це свідчить?
Висновок: кожна людина є неповторною. Кожна людина-це особистість.

Особистість-це цілеспрямована людина з визначеною системою життєвих цінностей та поглядів, обраним життєвим шляхом та унікальним внутрішнім світом.

7. Мотивація навчальної діяльності
Демонструє учень (велике каміння-кукурудза, дрібні-гречка,пісок-манка)
  
Притча “Найважливіші речі”
Один юнак постійно непокоївся з приводу свого життя і майбутнього. Якось, гуляючи берегом моря, зустрів він мудрого старця.
– Що тебе тривожить, юначе?    – запитав старець.
– Здається, я не можу збагнути, що в житті для мене найважливі­ше, — відповів юнак.
-Це дуже просто, — сказав старець. Він підняв із землі порожнього глечика і почав заповнювати його камінням завбільшки з кулак.
Заповнивши глечик по вінця, запитав:
—      Цей глечик повний, чи не так?
—      Так, — погодився юнак.
Старець мовчки кивнув, узяв жменю дрібних камінців, кинув їх у глечик і злегка потрусив. Камінці заповнили пустоти між великим камін­ням. Він усміхнувся і запитав:
—      А тепер глечик повний? Юнак ствердно кивнув. Тоді старець узяв пригорщу піску і висипав його у глечик. Пісок заповнив пустоти, що залишилися.
—      Ось відповідь на твоє запитання, — сказав старець. — Велике каміння — це найважливіші речі в житті: родина, кохана людина, твій
духовний розвиток, мудрість. Якщо втратиш усе, крім цього, твоє життя все одно буде повним.  Він хвильку помовчав, а відтак мовив:
—      Дрібні камінці — це також важливі для тебе речі: робота, дім,
матеріальний добробут. А пісок — дрібниці, які насправді не мають жодного значення.
Юнак слухав дуже уважно, і старець продовжив:
– Деякі люди роблять помилку. Вони спочатку засипають у глечик пісок, і в ньому не лишається місця для каміння. Так і в житті. Якщо витрачати сили на дрібні й незначущі речі, у ньому не буде місця для найважливіших цінностей. Тому передусім подбай про велике каміння, не забувай і про дрібне. А пісок хвилі життя самі наб’ють у проміжки між ними.

Міркування до обговорення притчі «Найважливіші речі»
·         Які життєві цінності схожі на велике каміння, які – на мале, які – на пісок?
·         Як ви їх розрізняєте?
·         У якому порядку ви «наповнюєте глечик» на цьому етапі свого життя?
·         Як можна більше дбати про велике каміння?

II.Основна частина
1 Мозковий штурм:
   Групове обговорення «Що є цінного в житті людини?»
Психолог  представляє на плакаті «Цінності життя людини» і їде обговорення щодо їхнього розуміння життєвих цінностей. Особливо звернути увагу на цінність особистого здоров’я.
 Чому здоров’я є індивідуальною життєвою цінністю кожної людини, але разом з цим і суспільною цінністю?

2.     Інформаційне повідомлення 
Життєві цінності – це те, що люди вважають важливим для свого життя, про що вони мріють ,до чого прагнуть

3.Вправа «Шкала цінностей».
Об’єднання в 2  групи за цінностями, які назвуть учасники, наприклад:сім’я,друзі,краса.  

Кожна група отримує аркуш паперу з переліком 18 цінностей. Ці цінності потрібно розставити за рівнем значущості так, щоб під першим номером стояла цінність, що на думку учнів,є найважливішою для досягнення життєвого успіху.

Цінності
1.Ввічливість

2.Відкритість, уміння спілкуватися

3.Відповідальність

4.Краса

5.Організованість

6.Сімя

7.Щирість

8.Незалежність  і самостійність

 9.Дружелюбність

10.Благополуччя в родині

11.Здоров’я

12.Впевненість в собі

13.Суспільне визнання

14. Свобода

15. Матеріальне благополуччя

16.Духовний світ.

Рішення приймається спільно. Така технологія допомагає впорядкувати дискусію і навчитися аргументувати свій вибір. Ця вправа допомагає створити ієрархію цінностей, висловити свою думку. Коли учасники виберуть 5 цінностей, попросити щоб ці цінності написали на листках, а потім по черзі групи презентують, вивішуючи на шкалі діаманта. Після завершення вправи варто попросити представників команд ознайомити клас із результатами командної роботи і розповісти про те, як проходила дискусія.
Психолог: На жаль, більшість людей усвідомлюють цінність здоров’я тільки тоді, коли виникає серйозна загроза для здоров’я або коли воно вже значною мірою втрачене. Тоді хочеться його повернути. Тим часом здорова людина, як правило, рідко замислюється про своє здоров’я.

4.Вправа «Скрепка»
Мета: усвідомлення впливу шкідливих звичок на наше здоров’я.

Учням роздають по одній скрипці, пропонуючи її розігнути і скласти в якусь фігурку. Потім просять скласти у початкову форму. Звичайно, зробити це нікому не вдається.
–         Отож, уявимо, що наше здоров’я – це скрепка. Ми робимо з ним все, що завгодно, а саме: куримо, вживаємо спиртні напої, починаємо раннє статеве життя, при цьому не захищаючи себе. Потім ми хочемо бути здоровими, але це вже неможливо так само, як повернути цю скрепку у початкову форму.
Висновок.Здорова людина може й повинна орієнтуватися у своєму способі життя на позитивний досвід старшого покоління й на негативний досвід хворих людей.
Важливою складовою здорового способу життя є не тільки відсутність хвороб, але й відчуття щастя, гармонії із собою й навколишнім світом, твор­чість, можливості власної реалізації.
5.Вправа « Мішок щастя».
Мета: формувати в учасників усвідомлення життєвих цінностей як основи бачення власної життєвої перспективи.
Хід вправи
Написати на стікерах, що для кожного треба, щоб бути щасливими.
Обговорити по колу.
Вкинути  стікери у мішечок « Мішок щастя»
Зберемо всі наші побажання у мішок і назвемо його « Мішок щастя»
А після заняття  візьмете, шматочок свого щастя і поділіться з іншими, з ким вважаєте за потрібне.
Будьмо щасливими сьогодні! Не втомлюймось приносити щастя своїм близьким! Бо ж кожен день – єдиний та неповторний. Бо ж кожен з нас заслуговує на радість та посмішку!

III.Заключна частина
1.Вправа «Незакінчене речення»
 Продовжити фразу: «Сьогодні на тренінгу мені найбільше сподобалося …
Зворотній зв’язок
Якщо ваші очікування  й сподівання від уроку справдилися, то ваші фігурки перемістіть на наше серце(учні переносять фігурки на «Серце сподівань»)
3 .Завершення тренінгу. Ритуал прощання
Вправа «Чаша»
Мета: завершити роботу на емоційному піднесенні.
Учасники беруться за руки. Уявіть, що в центрі у нас велика чаша. Налийте туди повне серце любові, всипте дві пригорщі щедрості, хлюпніть туди ж гумору, посипте добром , додайте якомога більше віри,все це добре перемішайте, намажте на шматок ,відпущеного вам життя і пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму щляху.