Тренінг
"Я та мій клас"
Мета: сприяти згрупуванню класного
колективу, навчати учнів культури спілкування, пошуку конструктивних способів
вирішення проблемних ситуацій; сприяти поліпшенню психологічного клімату в
класі, налагодженню доброзичливих стосунків; виховувати в учнів повагу одне до
одного, відповідальність за власні слова та вчинки.
Підготувати заздалегідь: правила групи, фото або журнали
з малюнками дружби, 3 простих малюнка (вправа малюнок на спині), зображення для
тестування, валіза чемності, крейда, два ватмани формату А5, кольорові олівці,
клей.
ХІД
ЗАНЯТТЯ:
Вправа 1.
Привітання „Мій однокласник про мене б сказав...”
Кожному
учаснику пропонується привітатися, сказавши щось цікаве про себе, починаючи зі
слів „Мій однокласник про мене б сказав...”
Вправа 2.
Правила роботи в
групі:
1. Уважно
слухати один одного.
2. Не перебивати.
3. Поважати
думку один одного.
4. Я –
висловлювання.
5.
Безоціночність суджень.
6.
Активність.
8.
Конфіденційність.
Кожний з пунктів правил пояснюється.
Вправа 3. „Зустріч”
Учасники
утворюють два кола (зовнішнє і внутрішнє) і стають обличчям один до одного. Їх
завдання: привітатися з людиною, яка стоїть навпроти, після того, як тренер
прочитає умову. Після кожної умови учасники роблять крок вправо.
Умови:
-
ви
зустрілися після довгої розлуки, а до цього були в добрих, але не близьких
стосунках;
-
ви
були найкращими друзями і не бачилися рік;
-
людина
навпроти вас дуже налякана, підбадьорте її;
-
ця
людина зробила для вас щось непросте і приємне, ви щойно про це дізналися;
-
ця
людина врятувала іншу людину. Що ви їй скажете?
Питання для обговорення:
1.
Які
відчуття були у вас під час висловлювань?
2.
Як
було одержувати вітання?
3.
Від
чого залежали ваші відчуття?
Вправа 4. Колаж «Дружба».
Опис вправи
Група
об’єднується довільно на 2 команди і кожній команді видається аркуш ватману.
Також видається пачка журналів, брошур, листівок, які підходять за тематикою.
Ведучий оголошує тему заняття і пояснює, що мається на увазі під колажем.
Обговорення
Після того, як
команди виконали свій колаж, кожна команда представляє його для всіх інших.
Ведучий хвалить кожну команду, підводить підсумки і пропонує об'єднати всі
роботи, щоб створити загальну картину дружби класу і утворити своєрідний
талісман класу.
Дружба - це
добре почуття, яке може виникнути лише на основі взаємоповаги. Зустріти в житті
справжнього друга вважалось великим щастям для людини. У скіфів дружба
скріплювалась щирою клятвою, що вважалась святою і непорушною.
Вправа 5. «Малюнок на спині»
Опис вправи
Учасники
об’єднуються довільно у три команди і шикуються в три колонки паралельно. Кожен
учасник дивиться при цьому в спину свого товариша. Вправа виконується без слів.
Ведучий малює якусь просту картинку і ховає її. Потім ця ж картинка малюється
пальцем на спині кожного останнього члена команди. Завдання – відчути і
передати якомога точніше цей малюнок далі. В кінці, які стоять першими в
командах, малюють, те, що вони відчули, на аркушах паперу і показують усім.
Ведучий дістає свою картинку і порівнює.
Учасникам
пропонується обговорити в командах помилки і знахідки, які були в процесі
вправи. Зробити висновки, потім, з урахуванням цих висновків, повторити вправу.
При цьому перші і останні члени команд міняються місцями.
Обговорення
Обговорення в
загальному колі. Що допомагало зрозуміти і передавати відчуття? Що відчували
перші і останні члени команд у першому і в другому випадку? Що заважало
виконувати вправу?
Сучасні
тлумачні словники визначають: „Дружба - це близькі стосунки, засновані на
взаємній прив’язаності людей, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих
цілей, активній зацікавленості одне в одному”.
Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Якщо між
людьми немає щирості, не може бути і дружби. У кожного з нас є вади. Отже, той,
хто хоче мати друга без вад, залишається без друзів.
Справжній друг,
який віддає частку свого серця, силу почуття, вартий того, щоб його цінували і
берегли.
Вправа 6. Групова робота
„Ми позичаємо ідею”
Психолог пропонує
учням життєві ситуації. Учні мають обміркувати їх і визначити шляхи розумного
вирішення запропонованих конфліктів.
Ситуація 1
Учні восьмого класу після уроків вирішили пограти у
м’яч на шкільному майданчику, але виявилось, що його вже зайняли учні старшого
класу. Не зважаючи на прохання, старшокласники не хотіли залишати майданчик.
Тоді восьмикласники, грубо глузуючи і жбурляючи каміння, почали їм заважати.
Учні старшого класу покинули гру і вчинили бійку із задирками.
Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.
Ситуація 2
Одного разу взимку однокласники грали у сніжки біля
школи. Раптом хтось поцілив одному з хлопців сніжком в обличчя. Не з’ясувавши,
хто саме зробив йому боляче, хлопчик підійшов до першого-ліпшого однокласника і
став вимагати вибачення. Той обурився, і суперечка перейшла у бійку.
Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.
На жаль, коли
між людьми виникає непорозуміння, зазвичай вони звинувачують у цьому одне
одного або замовчують образу. Така поведінка недоцільна. Щире спілкування
можна порівняти з ліками, якими лікують хворобу-образу. Не можна вирішити
конфлікт, не обговоривши його. Прагнення почути, зрозуміти думку одне одного
здатне знищити ворожнечу. Зробіть крок назустріч людині, не відвертайтесь від
неї - таким чином можна лише поглибити образу. Чим більше ви ображаєтесь або
обурюєтесь, тим менше у вас можливостей поновити стосунки. І завжди щиро
вибачайтесь, коли відчуваєте, що неправі.
Варто навчитися
розуміти оточуючих, інтуїтивно відчувати і вгадувати їх настрій. Зараз ми
спробуємо перевірити, наскільки розвинене у вас це вміння.
Вправа 7. Творче завдання „Місток”
Психолог
крейдою малює
на підлозі дві паралельні лінії, відстань між якими дорівнює 30 см . На цей „місток” з обох
боків стають два учні. Під „містком” тече „бурхлива гірська річка”. Учні мають
домовитись між собою, як їм перейти „місток” і не зіштовхнути одне одного в
„річку”. Дозволяється користуватися лише жестами і мімікою.
Досліджуючи психологічну атмосферу і
взаємовідносини людей у різних колективах, учені визначили кілька типів
угруповань: «палаючий факел», «червоне вітрило», «мерехтливий маяк», «м'яка
глина» та «сипучий пісок».
А тепер
спробуйте оцінити, наскільки ви дружні, й визначити, до якого із типів
належить ваш клас.
Вправа 8 .Тестування „Мій клас: який він?”
„Сипучий пісок”. Такий тип колективу зустрічається доволі часто. Взаємовідносини людей у
ньому дійсно нагадують пісок, зібраний у пригорщу: начебто усі піщинки разом
і водночас окремі одна від одної. Повіє вітер - і пісок розлетиться, поки
хто-небудь знову не збере його докупи. Так і люди у цьому колективі: усі разом
і водночас кожний сам по собі. Немає зв’язку між людьми. Ніщо їх не згуртовує
по-справжньому: ані спільна мета, ані уподобання, ані симпатії одне до одного.
У такому колективі немає лідера, до чиєї думки прислухалася б решта осіб.
„М'яка глина”. Відомо, що глина — матеріал, що легко піддається обробці, з нього можна
виліпити будь-що. У руках хорошого майстра шматок глини може перетворитися на
витвір мистецтва. Але невмілі руки лише намарно використають цей матеріал.
Отже, і колектив цього типу схожий на глину: яка людина вважатиметься лідером
цього угруповання, такі взаємовідносини і встановляться у ньому. Стосунки у
такому колективі загалом доброзичливі, проте не скажеш, що тут панує
взаємодопомога. Зазвичай він складається з дрібних товариських груп, які мало
спілкуються між собою. Лідера у колективі цього типу немає або він не вміє себе
проявити, чи просто нікому його підтримати.
„Мерехтливий маяк”. У штормовому морі маяк сповіщає мореплавців, щоб вони обрали правильний
курс. Потрібно лише бути уважними, не втрачати маяк з поля зору. Зазначте,
маяк горить не постійним світлом, а мерехтить, наче каже: „Тримайся мене, і не
потрапиш у біду!”. Отже, у колективі такого типу переважає бажання усе робити
спільно, підтримувати одне одного. Група помітно відрізняється серед інших
своєю індивідуальністю. Проте в ній недостатньо проявляються ініціатива, воля і
наполегливість щодо досягнення поставленої мети. Авторитетні „наглядачі
маяку”, тобто ті, хто не дає згаснути полум’ю солідарності,- організатори,
актив. Лише завдяки їм колектив тримається разом і діє як єдине ціле.
„Палаючий факел” - це живе полум’я, пальним для якого є міцна дружба, єдина воля, чудове
взаєморозуміння, ділова співпраця і відповідальність не лише за себе, але й за
весь колектив. Світити можна і для себе, продираючись крізь хащі труднощів,
долаючи перешкоди і прокладаючи шлях до поставленої мети. Проте хіба можна
відчувати себе щасливою людиною, коли поруч комусь важко, коли позаду тебе товариші,
які потребують допомоги? Звичайно ні! Так скаже кожна особа, яка належить до
колективу цього типу. Про таке угруповання можна сказати, що воно - справжній
моноліт. Тут кожний готовий прийти на допомогу іншим, вислухати і зрозуміти
товариша, працювати на благо усієї групи.
Обговорення:
· Який опис
найбільш підходить для визначення типу вашого класу?
· Що треба
робити, щоб ваш клас став дружнішим, щоб ви жили єдиним бажанням творчо
працювати і вирішувати усі справи класу дружно?
· Чи важливо
для дружби у класі, щоб усі однокласники добре навчалися і мали однакові
інтереси? Чому?
Слово вчителя.
Гадаю, ви переконались у тому, що дружба, взаємодопомога
потребують постійного горіння, а не одиноких, нехай навіть дуже частих
спалахів.
Вправа 9. „Валіза змін”
Учасникам
пропонується відповісти на запитання: що я хотів би змінити в стосунках з
однокласниками і чим для цього можу поступитися?
Усі пропозиції
записуються на липких стікерах і приклеюються до плакату „Валіза
змін”
Вправа 10.
Слово для натхнення „Монах
і виноград”.
Біля
воріт одного монастиря завжди сидів монах і вітав кожного, хто заходив в
обитель. Він був старенький і дуже добрий. Одного разу його пригостили гроном
винограду. Але монах не став його їсти. „Краще віднесу настоятелю. Він хворий.
Йому це потрібніше”.- вирішив монах. А настоятель монастиря подумав, що правильним буде пригостити
молодого монаха, який допомагав йому. Молодий монах йшов територією монастиря,
ніс гроно винограду і побачив хлопчика, який грався. „Дитині треба
дати,-”подумав він і поклав у дитячі рученята велику грону. Хлопчик біг
територією монастиря і зупинився біля старенького монаха, який сидів коло воріт
. Всі знали, що той дуже обмежує себе в їжі, а все краще віддає іншим. Хлопчик
підійшов до старенького і пригостив його виноградом.
Якщо ви протягом сьогоднішньої розмови відчули, що досі поводилися не так,
як годиться справжньому товаришеві, і вирішили виправити свої помилки, то це
плюс. Адже головне — вчасно усвідомити свою помилку, подивитися на себе критично
і разом спробувати знайти шляхи подолання труднощів у спілкуванні.
На цьому наше
заняття завершено.
Дякую всім за увагу!